En febertermometer och nässpray ligger framför en dator där webbsidan till vårdguiden 1177 är uppe.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hög smittspridning leder till långa telefonköer och högt tryck på vårdguiden 1177. Hör Tomas Rabe berätta om varför många fastnar i långa telefonköer i klippet. Foto: Anders Wiklund/TT

Högt tryck på vårdguiden under mellandagarna

Publicerad

Vårdguiden 1177 har under julledigheten haft hög belastning och flera personer har fått sitta i långa telefonköer för att komma fram.

– Just nu är det mycket smittspridning och det är många som är oroliga och har mycket frågor, säger Tomas Rabe, biträdande avdelningschef på 1177 i Halmstad.

Att många drabbas av infektioner och virus under vintertiden är inget ovanligt och vårdguiden 1177 var beredda på att många skulle ringa under mellandagarna.

– Vi har bemannat med extra personal, säger Tomas Rabe.

Nationella samarbetet bidrar till köbildningen

Men trots extra bemanning fastnar många personer i långa telefonköer när de hör av sig till 1177 för rådgivning. Och det beror bland annat på det nationella samarbete som region Halland ingår i.

– Trots att vi ökar vår bemanning så har det extremt liten effekt på den totala kön, eftersom vår personal också svarar på samtal från andra regioner, säger Tomas Rabe.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.