Anna Pohjanen till vänster, förvaltningschef för Ambulans, Diagnostik och hälsa. Till höger, en bild på en telefon och 1177 vårdguiden

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Anna Pohjanen är förvaltningschef för Ambulans, diagnostik och hälsa och säger att tjänsten inte kommer att förändras mycket för användarna, utan förändringen sker organisatoriskt. Foto: SVT

Region Halland lämnar nationellt samarbete med 1177 efter långa telefonköer

Uppdaterad
Publicerad

Region Hallands medarbetare hinner inte svara på alla samtal på Vårdguiden 1177. Det gör att Region Halland väljer att avsluta det nationella telefonsamarbetet med dem, rapporterar P4 Halland på tisdagen.

Om ett samtal till 1177 tar längre tid än fyra minuter kopplas det vidare till den nationella kön. Nu vill Region Halland istället att man tittar på hur samtalen kan tas om hand lokalt.

– Tjänsten kommer fortfarande att finnas kvar, vi tittar på hur vi kan förändra den organisatoriskt, säger Anna Pohjanen som är förvaltningschef för Ambulans, Diagnostik och hälsa på Region Halland.

Hör henne berätta mer i klippet ovan om varför man väljer att avsluta den nationella samverkan på telefon på 1177.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.