”Det var så många samtal att systemet höll inte för det riktigt”. Foto: Anna Palmgren/SVT

Så har trycket på 1177 varit under pandemin

Publicerad

Några tillfällen har utmärkt sig i samtalsstormen till 1177 under det senaste året och just nu är vi inne i den fjärde toppen. Men möjligheterna till att hantera situationen har blivit bättre sedan coronaviruset började spridas i Sverige.

I februari förra året fick vårdguiden 1177 uppleva ett tryck på samtal likt inget annat och snart hade de skapat en separat coronalinje och kunde börja mäta hur många coronarelaterade samtal de fick.

I dag har de fått uppbackning för att klara trycket och har lyckats sänka tiden för att få svar rejält.

I klippet berättar Tomas Rabe, avdelningschef på 1177 i Halland, om hur trycket sett ut.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Coronaviruset i Halland

Mer i ämnet