Det är Teater Halland som ligger bakom projektet där skolor från nästan hela länet deltagit. Totalt 350 barn från första till åttonde klass har fått tolka valfri artikel ur FN:s barnkonvention.
– Vid första tillfället fick barnen gestalta någon artikel genom att använda sina kroppar för att sätta igång tankarna. Nästa gång fick de en lerklump i handen, säger Lena Sandersson på Teater Halland.
Sju skolor
Av lerklumparna har det blivit 380 lerfigurer som alla tolkar artiklar ur barnkonventionen.
Skolorna som deltagit i projektet är Älvsåkerskolan i Kungsbacka, Bläshammarskolan, Påskbergsskolan och Håstensskolan i Varberg, Unnaryds skola i Hylte, Skogsstorpsskolan i Falkenberg och Vittraskolan i Halmstad.
Vandringsutställning
På måndag är det FN-dagen, men redan i dag, lördag, öppnar utställningen på Komedianten i Varberg.
– Vi hoppas att detta ska bli en vandringsutställning som visas på flera platser runt om i Halland, säger Lena Sandersson.
På vernissagen kommer också Eva Nyhammar, kulturchef i Varberg, och Christoffer Bergenblock, ordförande i kultur- och fritidsnämnden, få svara på barns frågor om hur barnkonventionen blir verkligheten i samhället.
Kan du själv tolka innebörden i lerfigurerna som visas i bildspelet i toppen av artikeln? Facit hittar du här nedanför.
Facit/ Barnens tolkningar av Barnkonventionen
Artikel 2: Alla barn är lika mycket värda. (Påskbergskolan)
Artikel 22: Ett barn på flykt har rätt till skydd och hjälp att hitta sina föräldrar. (Påskbergsskolan)
Artikel 31: Varje barn har rätt till vila, lek och fritid. (Skogstorpsskolan)
Artikel 29: Skolan ska hjälpa barnet att utvecklas och lära om mänskliga rättigheter. (Unnaryds skola)
Artikel 18: Barnets föräldrar har gemensamt ansvar. (Unnaryds skola)
Artikel 38: Barn ska skyddas mot krig och får inte användas som soldater. (Unnaryds skola)