Gabriella Fenger-Krog, enhetschef på Konsumentverket, tittar rakt in i kameran.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Vad kan Konsumentverket vidta för åtgärder? Hör Gabriella Fenger-Krog, enhetschef på Konsumentverket, i klippet. Foto: Pressbild Konsumentverket

Konsumentverket inleder granskning mot sajten Bostadslistan: ”Vi borde ha agerat”

Uppdaterad
Publicerad

Under de senaste tre åren har sajterna Bostadslistan och Bostadshub anmälts över hundra gånger till Konsumentverket och Allmänna reklamationsnämnden. Nu har Konsumentverket agerat mot bolaget bakom sajterna – som nu säger att de kommer se över sin marknadsföring.

Nio kronor för en provperiod på fyra dagar, sedan är man fast i en betydligt dyrare prenumeration på 349 kronor i månaden, som många anmälningar mot företaget till Konsumentverket vittnar om, är svår att ta sig ur.

När anmälningarna började bli fler gjorde Konsumentverket bedömningen att bolaget fanns i England och att man därför inte skulle komma åt problemet. Efter att ha läst anmälningarna som inkommit under året har man nu gjort en ny bedömning och öppnat ett ärende mot bolaget.

Vad har Konsumentverket för synpunkter? Och vad kan de vidta för åtgärder? Hör Gabriella Fenger-Krogs, enhetschef på Konsumentverket, svar i klippet.

SVT har varit i kontakt med Reva Medias vd Jan Revald som meddelar att man kommer att se över Konsumentverkets synpunkter och åtgärda de delar av marknadsföringen som anses vilseledande.

– Jag tror att Konsumentverket gör sitt jobb. Om något är fel så rättar vi det, skriver Jan Revald i ett sms.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.