– Jag fick ett telefonsamtal. Fyra veckor efter fick jag ett brev från Transportstyrelsen att jag inte får köra längre, säger Peter Nertling.
Han är en av många förare som blev av med körkortet efter att Transportstyrelsen införde EU-direktivet. Trots att Peter inte haft ett epilepsianfall på nästan 30 år har han ätit medicin för att inte riskera att förlora sin behörighet att köra lastbil.
– Man har brunnit för det här hela sitt liv. Det har varit en identitet egentligen, som bara försvann, säger Peter Nertling.
Fyrkantigt regelverk
Neurologen Magnus Wentzel tycker att regelverket är alltför fyrkantigt.
– Det jag saknar i de nya tillämpningarna är att man relaterar det till en absolut risk. Om man kan ha det i lagtexten eller förordningen kan man relatera det till risken som faktiskt finns, för en frisk person eller någon som har en sjukdom. Då kan man se rimligheten i det hela, säger han.
Transportstyrelsen menar att de inte haft något annat val än att införliva direktivet, efter påtryckningar från EU.
Se Peter Nertling berätta sin historia i klippet.
Det här är EU-direktivet
EU-kommissionen har i direktivet 2009/113/EG om körkortsbehörighet fastslagit regler för yrkesförare med epilepsidiagnos som skall gälla i samtliga EU-länder.
Tidigare hade Transportstyrelsen en undantagsregel för yrkesförare som haft epilepsi. Den innebar att en förare behövde ha varit anfallsfri i fem år.
2017 tog Transportstyrelsen bort dispensen i epilepsi-kapitlet för att leva upp till kraven i EU-direktivet.
Den nya tillämpningen kräver att yrkesförare med epilepsidiagnos ska ha varit både anfallsfri och medicinfri i tio år.
Källa: EU, Transportstyrelsen