– Förra sommaren var intresset för att sända VM rekordstort. Men det är ändå klart lägre intresse för damerna. Lägre än vad vi hade trott och hade hoppats på, säger Maria Sörnell, marknadschef på Canal Digital.
Ökning senaste veckan
Det är TV4 som äger själva tv-rättigheterna, men vill man som bar- eller restaurangägare visa fotbollsmatcherna för sina gäster måste man vända sig till Canal Digital, eftersom de sitter på visnings-licenserna. Hittills har 230 avtal tecknats – många av dem den senaste veckan i samband med att damerna tog sig till semifinal.
Men trots att de kommit längre än vad herrarna gjorde i fjol ligger antalet tecknade avtal på en betydligt lägre nivå. I herrarnas fall uppgick siffran till 1500 stycken, alltså mer än sex gånger så mycket.
– Jag tycker det är tråkigt, inte minst för damfotbollens skull, säger Maria Sörnell.
Vad tror du det här beror på?
– Den frågan borde ställas till barerna och restaurangerna. Men helt uppenbart är ju att de tror att intresset inte finns på samma sätt som när herrarna spelade, svarar hon.
Samma på länsnivå
Återkopplingen Canal Digital har fått från de barer och restauranger som har tecknat avtal har, enligt Maria Sörnell, varit god. Trycket på bokningar är stort och på många håll har det varit fullsatt.
– Jag hoppas man inser att efterfrågan finns, säger Maria Sörnell.
Skillnaden i intresse återfinns även på länsnivå. I skrivande stund har 13 barer och restauranger i Halland fått licens för att sända VM. När herrarna spelade låg antalet på 35 stycken.
Ställen i Halland som visar fotbolls-VM
Falkenberg
Kvarnen Pensionat
Hermans Restaurang och Nöje
Restaurang Strandstugan Heberg
Sportbaren Ullared
Halmstad
O´Learys
Scandic Hallandia
Harrys
The Fox and Anchor
Wärdhuset Tre Hjärtan
Varberg
Grappa
Nyfiket
Kungsbacka
Black Pearl
Bamabar
Källa: Canal Digital