Flera kommuner och Skånetrafiken vill köra Pågatåg från Hässleholm till Halmstad. Men Region Halland gör tummen ner för lokaltåg och vill inte ha stopp i småorter som Knäred och Veinge.
– Vi skulle kunna få fler invånare. Vi skulle kunna få fler industrier. Vi skulle kunna utvecklas som samhälle. Just nu blir det dött när vi ser tågen gå förbi. Våra ungdomar flyttar in till de större städerna, de kan inte ta sig fram och tillbaka, säger Tina Norén Örqvist, ordförande Knäreds samhällsförening.
Hallandsåstunneln ger plats
På gamla järnvägsstationen i Knäred har det inte stannat några tåg sedan 1970-talet. I dag dundrar godstågen förbi på Markarydsbanan. Men när Hallandsåstunneln står färdig kan godstrafik flyttas över till Västkustbanan och ge plats för nya linjer med persontåg.
16 halländska, skånska och småländska kommuner ingår i projektet Pågatåg nordost. I dag går de skånska lokaltågen från Hässleholm till Markaryd. Men Skånetrafiken och kommunerna vill köra vidare mot Halmstad med möjliga stopp längs vägen.
– När vi hörde att Pågatågen gärna vill trafikera den här sträckan blev vi jätteglada. Det är precis det som behövs. Där det blivit stopp i Skåne har samhället växt och utvecklats positivt. Det är det vi vill också, säger Tina Norén Örqvist.
Men Region Halland vill inte hoppa på det tåget. Det framgår av ett förslag på en ny trafikförsörjningsplan för länet.
”Låt oss få utvecklas”
I förslaget föreslås istället att banan används för snabba tåg mot Hässleholm, utan stopp i småorter.
– Det är idéer som vi ska stöta och blöta mot varandra. Är det bäst att erbjuda sydöstra Sverige förbindelser mot Göteborg, eller finns det bra underlag för trafik med täta stopp och därmed långsammare? frågar sig Dag Hultefors, ordförande Region Hallands tillväxtutskott.
Förslaget skickas nu ut på remiss till bland annat kommuner i och runt länet.
– Låt oss få tågstopp i Knäred. Låt Knäred få lov att utvecklas, säger Tina Norén Örqvist.