Frågan om persontågstrafik på Markarydsbanan, som sträckan kallas, har varit aktuell i snart femton år. Enligt Markaryds kommunalråd Bengt Germundsson, har väntan varit allt för lång.
– Vi har många inpendlare från Halland och det har stor betydelse för kompetensförsörjningen för våra företag. Det här är en tillväxtfråga och även kanske en överlevnadsfråga för att kunna behålla jobben, säger han.
Fördelar i hela södra Sverige
Persontåg på Markarydsbanan är också viktigt för knyta ihop södra stambanan, nordöstra Skåne och västra Blekinge med västkusten. Men för turer varje timme utan att störa godstrafiken krävs åtgärder på banan, bland annat ett mötesspår, enligt en utredning nyligen presenterad av Trafikverket.
Men ett mötesspår kan troligen inte vara klart förrän om fyra till fem år. Därför utreder länstrafikbolagen i Halland, Kronoberg och Skåne nu om det går att börja med glesare trafik innan mötesspåret är byggt. Och här går åsikterna i sär. Halland skulle få betala merparten av trafiken och är rädda för att glesa turer ger färre resande och lägre intäkter.
Bjuder in Markaryd att betala
– Vi har en skyldiget att använda skattebetalarnas pengar på effektivast möjliga sätt. Är Markaryd beredda att bära en större del av kostnaden kan det underlätta, säger Dag Hultefors (M), ordförande i Region Hallands tillväxtutskott.
Men Bengt Germundsson menar Markaryd tog sin del av kostnaderna redan inför att tågen började rulla mellan Markaryd och Hässleholm för fem år sen.
– Vi har satsat ganska många miljoner på att bygga ut trafiken mellan Hässleholm och Markaryd. Att då stå och säga att vi inte har satsat på den här trafiken det tycker jag är skamligt, säger han och fortsätter:
– Vissa stunder känns det mer tekniskt möjligt att landa en bemannad farkost på Mars än att få Hallands politiker att inse att det går att köra tåg mellan Markaryd och Halmstad.