Modesty Sofronenkoff sitter vid sin dator i Getinge efter att hon tycker sig blivit lurad av en annonssajt.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Flera av annonserna på sidan var gamla eller plockade från gratistjänster: ”Jag tycker det är bluff och båg” säger Modesty Sofronenkoff. Foto: Anton Johansson/SVT

Modesty fick betala 399 kronor för att läsa gammal hundannons: ”Känner mig lurad”

Publicerad

Modesty Sofronenkoff från Halmstad ville köpa hund. På sajten djurportal.se hittade hon en annons som lockade och betalade hemsidan nio kronor för kontakt med annonsören.

Problemet? Annonsen var inaktuell och när hon inte avslutade prenumerationen direkt kostade det 399 kronor i månaden.

Hon är inte heller den enda som missat att läsa avtalsvillkoren ordentligt. I ett antal anmälningar till ARN och Konsumentverket uppger fler att de känner sig lurade av företaget.

– En kvinna hade inte kollat sitt konto och upptäckte senare att hon blivit av med 1 300 kronor, säger Modesty Sofronenkoff.

I klippet berättar Modesty om hur hennes prenumeration gick från att kosta nio kronor till 399 kronor.

Djurportal: ”Ingen blir lurad”

Djurportal har avböjt att ställa upp på intervju men skriver i ett mail till SVT att ingen blir lurad och att det framgår på fyra olika ställen vad som gäller för deras fördelspaket.

”Konceptet kan jämföras med bostadsportaler, streamingtjänster och fitnesscenter där man köper tillgång till en tjänst på månadsbasis. Om konceptet inte passar kan man enkelt avsluta och betalar då inte mer än 9 kr”, skriver de i mailet.

Vad gäller annonser som plockas från andra hemsidor skriver företaget:

”Vi har svårt att förstå varför en säljare inte skulle vilja vara närvarande på så många platser som möjligt. Vi anser att människor bör uppskatta att vi hjälper dem att placera sina djur utan kostnad.”

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.