Kenneth Andersson, vd Vareborgs bärodling vill inte att Trafikverket gör intrång på deras granodlingar. Foto: SVT

Nu överklagas Varbergstunneln

Uppdaterad
Publicerad

Varbergstunnelns byggstart är planerad till 2019 och beräknas kosta ungefär 3,9 miljarder kronor. Tunneln och utbyggnaden till dubbelspår i Varberg har länge varit på tapeten. Nu har överklaganden av bygget trillat in.

I november blev järnvägsplanen för utbyggnad av Västkustbanan, delen Varberg-Hamra, fastställd. Därefter följde en överklagandeperiod och nu har fyra överklaganden kommit in.

– De kommer göra intrång på vår mark och planerar att lägga massor precis på våra tre fält där vi har julgransodlingar, dessutom av kungsgranar. Julgransodlingen kommer ju förstöras helt, säger Kenneth Andersson, vd Vareborg bärodling, som är en av de som lämnat in ett överklagande.

Bygget av Varbergstunneln

Inget emot idén till bygget

Kenneth påpekar dock att han inte har något emot den nya järnvägsplanen.

– Vi har inget emot bygget. Själva idén om järnvägen och tunneln är positiv. Men jag menar när vi har gräsfält 50 meter bort där de kan få lägga massorna så behöver väl Trafikverket inte ta av vår julgransodling, säger han.

LÄS MER: Tågtunnel genom Varberg klubbad

Enligt Kenneth tar det cirka tio till femton år för en kungsgran att växa upp och bli bra till försäljning.

– Om de lägger massorna över odlingen så kommer de ta bort alla granar. De kommer vara här i flera år och sen kommer det då ta ytterligare tio till femton år för granarna att växa upp. Då är ju jag och frugan pensionärer, säger Kenneth.

Hur kommer detta påverka verksamheten?

– Det kommer ju bli skit. Så är det ju. De har sagt att vi kommer få ersättning men hur ska man kunna värdera försäljning av kungsgranar?, säger han.

LÄS MER: Varbergstunneln försenad

Även tre andra överklaganden har kommit in där dels buller, ljud och vibration tas upp.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Bygget av Varbergstunneln

Mer i ämnet