– Det är en stor milstople på vägen för att få tågen att börja rulla här år 2025, säger Johan Hjertström, projektledare på Trafikverket.
Arbetet med sprängningarna påbörjades 28 maj 2020. Strax före jul 2022 sprängdes den sista biten av servicetunneln klart. Nu är det alltså den större spårtunneln som får sitt genomslag.
Varbergstunneln
– 9 km dubbelspår mellan Varberg och Hamra, 2,8 km lång tunnel under staden, nytt stationsområde, plattformar i nedsänkt läge, ny godsbangård och fem nya broar.
– Byggstart 2019, byggperiod fem år, öppning för trafik på nya dubbelspåret juli 2025. Återställande och rivning av gamla järnvägen 2025.
– Kostnad: 7,8 miljarder kronor (2021 års prisnivå). Medfinansiering av Varbergs kommun, Region Halland och Jernhusen.
– Med tunneln väntas restiden på Västkustbanan förkortas med 3 till 4 minuter. Kapaciteten väntas också utökas från 6 till 10 tåg i timmen, samtidigt som tågföretagen får en helt annan möjlighet att hantera avvikelser i tidtabellen.
Källa: Trafikverket