Sista sprängningen i Varbergstunneln.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Ögonblicket när knappen trycks in och sprängladdningen detonerar i berget. Foto: Implenia Sverige AB

Nu är det färdigsprängt i Varbergstunneln

Uppdaterad
Publicerad

Bygget av Varbergstunneln nådde under fredagen ett nytt kapitel. Vid tretiden på eftermiddagen utfördes den sista sprängningen inne i berget, omkring nio meter under Falkenbergsgatan. Det innebär att man nu är helt igenom.

– Det är en stor milstople på vägen för att få tågen att börja rulla här år 2025, säger Johan Hjertström, projektledare på Trafikverket.

Arbetet med sprängningarna påbörjades 28 maj 2020. Strax före jul 2022 sprängdes den sista biten av servicetunneln klart. Nu är det alltså den större spårtunneln som får sitt genomslag.

Varbergstunneln

– 9 km dubbelspår mellan Varberg och Hamra, 2,8 km lång tunnel under staden, nytt stationsområde, plattformar i nedsänkt läge, ny godsbangård och fem nya broar.

– Byggstart 2019, byggperiod fem år, öppning för trafik på nya dubbelspåret juli 2025. Återställande och rivning av gamla järnvägen 2025.

– Kostnad: 7,8 miljarder kronor (2021 års prisnivå). Medfinansiering av Varbergs kommun, Region Halland och Jernhusen.

– Med tunneln väntas restiden på Västkustbanan förkortas med 3 till 4 minuter. Kapaciteten väntas också utökas från 6 till 10 tåg i timmen, samtidigt som tågföretagen får en helt annan möjlighet att hantera avvikelser i tidtabellen.

Källa: Trafikverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Bygget av Varbergstunneln

Mer i ämnet