• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Trafikverket bygger dubbelspår mellan Göteborg och Malmö och en tunnel under Varbergs centrum. Foto: Kristian Åkergren/SVT

Öppningen av Varbergstunneln försenas mer än ett halvår

Publicerad

Trafikverket flyttar fram öppningen för trafik i Varbergstunneln från december 2024 till mitten av juli 2025. Orsakerna är inläckage i tunneln, omfattande tätningsarbeten och en allt för pressad tidsplan.

 – En allt mer pressad tidsplan ökar risken för arbetsolyckor, säger Johan Hjertström, projektchef för Varbergstunneln, Trafikverket, till TT.

Den sista sprängningen i tågtunneln är planerad till senare i maj, men den kommer troligen också att flyttas fram några veckor beroende på hur nuvarande tätningsarbeten går.

Bygget av Varbergstunneln

 – Idag har vi inte alls långt kvar av tågtunneln, drygt 100 meter. Vi vet att det finns besvärliga zoner med poröst berg och inläckage i det som återstår. Vi fortsätter att arbeta med att täta bergtunneln, vilket ger ett lyckat resultat och vi ser att inläckaget minskar, fortsätter Johan Hjertström.

Process i mark- och miljödomstolen

Sprickbildningen i berget och inläckaget har gjort att Trafikverket ansökte om utökat tillstånd att leda bort mer grundvatten till mark- och miljödomstolen i mitten av mars. Domen håller på att processas, men kan dröja upp till ett år.

Trafikverket bygger dubbelspår mellan Göteborg och Malmö (idag enkelspår) och en tunnel under Varbergs centrum.

I klippet nedan kan du höra mer om inläckage i Varbergstunneln (2022-10-14)

Jesper Mårtensson, ansvarig för miljö och tillstånd på Trafikverket framför tunneln.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Större sprickor än förväntat vid Varbergstunneln. Jesper Mårtensson, ansvarig för miljö och tillstånd på Trafikverket, förklarar vad det innebär. Foto: Anton Johansson/SVT

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Bygget av Varbergstunneln

Mer i ämnet