– En allt mer pressad tidsplan ökar risken för arbetsolyckor, säger Johan Hjertström, projektchef för Varbergstunneln, Trafikverket, till TT.
Den sista sprängningen i tågtunneln är planerad till senare i maj, men den kommer troligen också att flyttas fram några veckor beroende på hur nuvarande tätningsarbeten går.
– Idag har vi inte alls långt kvar av tågtunneln, drygt 100 meter. Vi vet att det finns besvärliga zoner med poröst berg och inläckage i det som återstår. Vi fortsätter att arbeta med att täta bergtunneln, vilket ger ett lyckat resultat och vi ser att inläckaget minskar, fortsätter Johan Hjertström.
Process i mark- och miljödomstolen
Sprickbildningen i berget och inläckaget har gjort att Trafikverket ansökte om utökat tillstånd att leda bort mer grundvatten till mark- och miljödomstolen i mitten av mars. Domen håller på att processas, men kan dröja upp till ett år.
Trafikverket bygger dubbelspår mellan Göteborg och Malmö (idag enkelspår) och en tunnel under Varbergs centrum.
I klippet nedan kan du höra mer om inläckage i Varbergstunneln (2022-10-14)