Efter att det uppmärksammats i media att paprikaodlaren Raimo Einosson i Varberg tvingas slänga flera hundra kilo av sina paprikor i brist på köpare blev det fart på både telefonen och kundströmmen till gårdsbutiken. Idag har han sålt slut på rekordskörden och nya kunder har hittat till hans gårdsbutik.
Matkasseföretag köpte
– Det har kommit både privatpersoner och företag som köpt, bland annat ett matkasseföretag i Stockholm, berättar Raimo Einosson.
Han har även skänkt paprikor till både förskolor, skolor och fårägare.
Kunde du inte skänkt bort delar av skörden redan tidigare och sluppit slänga?
-Det är en avvägning. Jag kan ju inte ge bort paprikor för tidigt på säsongen till kunder som faktiskt kan betala för sig. Jag har löner och andra omkostnader att tänka på, säger Raimo Einosson som nu är glad över att mycket av paprikorna ändå har kommit till nytta.
Det mognar fortfarande paprikor i hans växthus men inte i den omfattningen som i sommarvärmen och därför är det inga problem att få resten av skörden såld.
Måste nå ut till konsumenten bättre
Vad har du dragit för slutsatser efter rekordskörden?
– Vi måste bli bättre på att nå ut till konsumenterna och berätta för dem att det finns svenska paprikor att köpa. Men jag önskar också att dom stora livsmedelskedjorna blir bättre på att ta in svenskodlat i sina butiker. Även om våra lokala skördar kan variera i storlek, säger Raimo Einosson.
Till nästa säsong tänker han bjuda in livsmedelsbutiker till odlingen för att ge dem mer information kring sitt utbud.
-De borde kunna använda svenskodlade grönsaker som en lockvara ur kvalitetssynpunkt. Ge kunden mer information om varifrån varan kommer och hur den är framodlad. Det skulle de tjäna på, anser Raimo Einosson.