En klocka ligger på kullerstenen på torget medan människor går förbi.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hittat ett värdefullt föremål? Då är du skyldig att lämna in det till polisen – inte på egen hand eftersöka ägaren i sociala medier. Foto: SVT/Alice Loth

Polisen i Varberg om hittegods på sociala medier: ”Kan vara brottsligt”

Uppdaterad
Publicerad

Vigselringar, bankkort och klockor. Hittegods som återfås mot beskrivning i sociala medier är inget ovanligt. Men polisen avråder personer från att ta saken i egna händer.

– Om man tappar något går man till polisen – inte till kryptiska sidor på Facebook, säger Andréas Liljedahl, polisinspektör i Varberg.

”Trådlösa hörlurar upphittade på Borgmästaregatan. Återfås om du kan beskriva färg och märke”. Den här typen av formuleringar är inget ovanligt i lokala grupper på sociala medier.

Men att låta bli att lämna in ett upphittat föremål till polisen kan vara brottsligt.

Ökar på sommaren

Antalet borttappade föremål ökar markant under sommarmånaderna när befolkningen i Varberg fördubblas. Men majoriteten av dessa är sannolikt inte med i lokala grupper.

Skulle du lämna in ett upphittat föremål till polisen? I klippet hör du polisen om fenomenet samt vad personer på stan tycker om saken.

LAGEN OM HITTEGODS

Om du hittar något är du skyldig att anmäla det till polisen så snart som möjligt. Du är inte skyldig att anmäla hittegodset om du inte flyttar på det eller tar med dig det.

Om du hittar något i till exempel en affärslokal, idrottsanläggning, skola eller liknande räknas företaget eller den som ansvarar för lokalen som upphittare. Om du som privatperson hittat något i en offentlig lokal ska du i första hand lämna in det till den som ansvarar för lokalen.

Som upphittare har du rätt till skälig hittelön. Vanligtvis uppgår hittelön till 10 procent av värdet på det som du hittat. Hittelön ska betalas av ägaren.

Källa: polisen.se

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.