– Det är jättesmidigt. Att man beställer innan och så vet man vad man har när man kommer fram. Det är underbart, säger konsumenten Anita Fritzon.
En Reko-ring börjar med en grupp på sociala medier, där både matproducenter och konsumenter är medlemmar. Konsumenterna meddelar i inlägg vad de vill beställa. Försäljningen sker alltså innan mötet och det är producentens ansvar att följa lagar om livsmedel och skatt. När det är klappat och klart bestäms tid och plats för alla att mötas upp så att köparna kan hämta sina varor.
– Det här är ett sätt för konsumenterna att faktiskt hitta den närproducerade maten, vilket kan vara svårt ibland. Dessutom får bonden rätt lön för sitt arbete, vilket är viktigt. Man förlorar ju en del pengar på att sälja via en grossist, säger Christina Almén, en av de som startade Reko-ring Varberg.
Ökat intresse nationellt
Intresset för Reko-ringar har ökat i hela landet och det finns runt 50 grupper på sociala medier idag. Reko-ringen i Varberg är en av de största och den startades av Christina Almén och Emma Engström. Nu startas fler i Halland med hjälp från Hushållningssällskapet.
Fler startar företag
Reko-ringen i Varberg har pågått sedan i somras och flera av de så kallade hobbyproducenterna har börjat starta egna företag efter att de sålt så bra på Reko-ringen.
– Det var ett av våra mål när vi startade. Det har varit jättekul att ha hjälpt till med det, säger Emma Engström, den andra av de som startade Reko-ring Varberg.
Men kan det här påverka butiker som vill sälja närproducerat?
– Det är klart det kan påverka, vi säljer väldigt mycket på varje tillfälle. Men jag tror också att det är ett sätt för lokala producenter att få komma in på marknaden och in i butiker, säger Christina Almén.