Foto: TT

Räls hade fel lutning vid Hallandsåstunneln

Uppdaterad
Publicerad

Den felaktiga lutningen på rälsen vid Hallandsåstunneln kan ha orsakat skakningarna, men Trafikverket söker fortfarande fler teorier.

Som SVT Nyheter Halland rapporterat har tåg som kört genom Hallandsåstunneln skakat – i vissa fall extermt mycket.

TV: Se filmklippet inifrån skakande tåget

Hallandsåstunneln

I helgen – natten mellan lördag och söndag – slipades rälsen norr om tunnelmynningen.

– Det var en liten fellutning som vi känt till ända sedan besiktningen. Det var ändå planerat att göra, men vi valde att göra det nu med anledning av vibrationerna. Det kan ha haft en koppling, men vi tror inte det är den enda orsaken, säger Erik Lööv, Trafikverkets projektchef för Hallandsåstunneln.

Dagliga möten om skakningar

Det var efter att fyra lokförare rapporterat skakning i och utanför tunneln som Trafikverket sänkte hastigheten från 200 till 140 kilometer i timmen genom tunneln.

Läs mer: Larm om vibrationer i Hallandsåstunneln

Redan innan dess hade det förekommit klagomål från passagerare.

Utredningen fortsätter kring vad som ligger bakom att både lokförare och passagerare rapporterat skakningar i samband med passagen av Hallandsås.

– Vi har möte varje dag om det här nu och håller fortfarande på att hämta in så mycket fakta vi kan kring räls och de tåg där vibrationerna har rapporterats, säger Erik Lööv.

Fler passagerare klagat

Så sent som i måndags sänktes hastigheten ändå mer – ner till 30 kilometer i timmen – efter att lokföraren till ett godståg rapporterat att tåget skakat till innan infart till tunneln. Det bedömdes dock inte vara samma typ av problem. Farten höjdes åter till 140 senare samma dag.

Sedan skakningarna uppmärksammats i media har det också flutit in flera klagomål från passagerare.

Det har lett till att bilden av vad för typ av tåg det handlar om blivit allt mer splittrad.

– De rapporterar vi fått från lokförare rör enbart SJ3000. Men nu tyder det på att det skett även på andra tåg, säger Erik Lööv.

Passagagare som intervjuats SVT Nyheter Hallands rapportering har också berättat om skakningar även i Öresundståg och Pågatåg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Hallandsåstunneln

Mer i ämnet