I slutet av januari meddelade Trafikverket att hastigheten genom tunneln hade sänkts på grund av skakningar. Tågpersonal hade larmat om vibrationer vid fyra olika tillfällen.
De första rapporterna gjorde gällande att endast en tågtyp, SJ 3000, hade drabbats av skakningarna. Men ganska snart framkom att vibrationer även hade uppstått på ett Öresundståg och ett godståg.
Trafikverket drog igång ett utredningsarbete tillsammans med tågoperatörerna för att reda ut vad som orsakade skakningarna.
Nu anses gåtan vara löst.
Kombination av brister
SJ hittade ett fel på några av de fordonen som var drabbade. Det åtgärdades och sedan försvann vibrationerna, berättar Johan Petersson, Trafikverkets projektledare för underhåll på sträckan genom Hallandsåsen för tidningen Ny Teknik.
Peter Brickner, trafiksäkerhetshandläggare på SJ, poängterar dock att felet berodde på en kombination av brister på fordon och räls. Nu har hjulen på SJ-tågen svarvats, mindre justeringar har gjorts av spårläget och rälsen har slipats.
– Vi har sett brister på fordon och brister på rälen, den låg lite tajt och hade små tillverkningssprickor. Efter att Trafikverket justerade rälsen genom att slipa och vi gjorde vissa justeringar på våra fordon har fordonen gått väldigt bra, säger han.
Skakningarna på Öresundståget berodde, enligt Trafikverket, på en hjulskada, som nu har åtgärdats.
Vindlaster på godstågen
Godstågets vibrationer är de enda som inte har fått sin förklaring. Trafikverket tror att de berodde på vindlaster, eftersom timmertåget vid tillfället körde med tomma vagnar.
Ett sådant tåg har ett stort vindfång, det kan uppstå effekter på grund av det, säger Johan Petersson till NyTeknik.