Foto: TT

Vibrationsgåtan i Hallandsåstunneln löst

Uppdaterad
Publicerad

Strax efter invigningen av den nya Hallandsåstunneln drabbades ett flertal tåg av oförklarliga skakningar. Nu anser Trafikverket att man hittat förklaringen.

I slutet av januari meddelade Trafikverket att hastigheten genom tunneln hade sänkts på grund av skakningar. Tågpersonal hade larmat om vibrationer vid fyra olika tillfällen.

De första rapporterna gjorde gällande att endast en tågtyp, SJ 3000, hade drabbats av skakningarna. Men ganska snart framkom att vibrationer även hade uppstått på ett Öresundståg och ett godståg.

Hallandsåstunneln

Trafikverket drog igång ett utredningsarbete tillsammans med tågoperatörerna för att reda ut vad som orsakade skakningarna.

Nu anses gåtan vara löst.

Kombination av brister

SJ hittade ett fel på några av de fordonen som var drabbade. Det åtgärdades och sedan försvann vibrationerna, berättar Johan Petersson, Trafikverkets projektledare för underhåll på sträckan genom Hallandsåsen för tidningen Ny Teknik.

Peter Brickner, trafiksäkerhetshandläggare på SJ, poängterar dock att felet berodde på en kombination av brister på fordon och räls. Nu har hjulen på SJ-tågen svarvats, mindre justeringar har gjorts av spårläget och rälsen har slipats.

– Vi har sett brister på fordon och brister på rälen, den låg lite tajt och hade små tillverkningssprickor. Efter att Trafikverket justerade rälsen genom att slipa och vi gjorde vissa justeringar på våra fordon har fordonen gått väldigt bra, säger han.

Skakningarna på Öresundståget berodde, enligt Trafikverket, på en hjulskada, som nu har åtgärdats.

Vindlaster på godstågen

Godstågets vibrationer är de enda som inte har fått sin förklaring. Trafikverket tror att de berodde på vindlaster, eftersom timmertåget vid tillfället körde med tomma vagnar.

Ett sådant tåg har ett stort vindfång, det kan uppstå effekter på grund av det, säger Johan Petersson till NyTeknik.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Hallandsåstunneln

Mer i ämnet