Dagligen kör en mängd transporter runt i kommunerna för att leverera saker åt skolor, förskolor och boenden.
Något som både belastar miljön och kan skapa en farlig trafikmiljö. I Kungsbacka kommun samordnar man från och med nu sina varutransporter för att skona miljön och få bort mycket av den tunga trafiken från barnens närmiljö.
– Först och främst är det här en stor miljösatsning i Kungsbacka, jag vill hävda att den största i vår historia, säger Fredrik Hansson (C), kommunalråd Kungsbacka och ordförande i servicenämnden.
Samlad transport
Lastbilarna går dessutom på gas, för att transporterna ska bli än mer miljövänliga.
– Vi tror att vi minst kommer att halvera utsläppen från våra transporter.
Varorna körs till en distributionscentral för att lastas om och samköras till bland annat förskolor och skolor. På så sätt kan de tunga transporterna till enheterna bli färre. Istället för att en skola tar emot flera lastbilar på en dag, från flera olika leverantörer blir det nu en samlad transport med olika varor.
– Vi gör det även för att göra en tryggare miljö runt våra skolor och förskolor.
Beslut 2014
Ett förslag om en satsning på samordnade transporter kom redan 2007 av dåvarande kommunalrådet Ola Johansson (C). Men beslutet tog kommunfullmäktige först 2014, och nu, hösten 2016 var det till slut dags för invigning.
– Äntligen! Det känns jättehärligt att äntligen gå i mål, säger Fredrik Hansson.
Han ser bara fördelar med projektet och tror inte att det kommer kosta skattebetalarna alltför mycket. När kommunens leverantör nu bara behöver leverera till ett ställe kan kommunen förhandla om avtalen, menar han.
– På tre års sikt så ska det här gå runt. Det blir givetvis en initial kostnad nu i början, men fördelarna överväger, säger Fredrik Hansson.
Förutom initialt högre kostnader finns det några nackdelar med det här?
– Nej, det är bara fördelar. Det är det som gör projektet så unikt, säger Fredrik Hansson.
Varför har ni inte gjort det här tidigare då?
– Det är ofta de enkla smarta idéerna som är svåra att knäcka. Samordnad varudistribution finns på flera platser i Sverige och det blir fler och fler. Det är alltid någon som börjar. Vi är glada att vi är igång och är ganska tidigt på det i den här delen av Sverige.
Finns redan i Halmstad
I Halmstad finns redan ett liknade system sedan ett antal år. Men andra kommuner i Halland sneglar nu på Kungsbackas satsning. Falkenberg har gjort en förstudie om ett liknade projekt och Varberg har också fått upp ögonen.
– Jag hoppas att vi kan ha det här systemet om ett par år men det är upp till politikerna att besluta om det. Vi på serviceförvaltningen driver i alla fall en förstudie som ska upp till politiken, säger Marlene Garhall, miljö- och logistikansvarig på Varbergs kommun.
Positiva tongångar
Hittills har det varit mycket positiva tongångar kring satsningen.
– Vi har hållit på en vecka och det har fungerat fantastiskt. Att köra samtransporter med varor är något som alla borde tänka på, säger Anders Larsson, teamledare för chaufförerna.
Projektet ska även göra det enklare för små lokala leverantörer att vinna upphandlingar eftersom de nu bara behöver leverera till ett ställe.
– Tidigare har möjligheterna varit små att leverera till varje förskola eller skola. Men när de kan leverera en större kvantitet, en eller två gånger i veckan, blir det på ett annat sätt möjligt för mindre företag att vinna upphandlingar och gör affärer med kommunen, säger Fredrik Hansson.
– Den är efterlängtat. Många mindre leverantörer kan nu lämna anbud som inte klarat en egen distribution. Det finns nu helt andra förutsättningar för lokalproducerade varor i skolan, säger Ulrika Landegren (L), kommunalråd i Kungsbacka.