Fem procent av eleverna i Sveriges skolor är särskilt begåvade, enligt Skolverket. Deras intensiva tänk gör att de lär sig ovanligt snabbt. Därmed tänker de utanför läroplanen och därför andra utmaningar än klasskamraterna. Får de inte rätt stimulans på kan de bli inåtvända, uttråkade och i värsta fall hoppa av skolan.
Sigrid Carlberg, som går i nionde klass på Varlaskolan, är en de elever som haft det tufft i skolan, men inte på grund av att hon haft svårt att lära sig.
– Jag ville så gärna lära mig mer, men jag fick inte för att det inte fanns tid. Det var som att ge mig ett smakprov, men när jag ville mer fick jag ett nej, säger hon.
I Kungsbacka kommun drivs projektet Team sedan en tid tillbaka. Målsättningen är att fånga upp elever som Sigrid i god tid och att stötta dem så att deras kompetens inte går till spillo.
Hur tycker du projektet fungerar?
– Jättebra. Jag blir sedd och får svar på mina frågor. Om de inte hade kommit hit hade jag nog inte gått gymnasiet, säger Sigrid Carlberg.
En av de andra eleverna som är deltagare i projektet är Rune Broström, som är sjätteklassare på Smedingeskolan. Eftersom han kände att lärarna inte mötte honom på hans nivå blev det tröttsamt att prestera.
– Jag gjorde aldrig riktigt klart något. Då hamnade jag efter i skolarbetet trots att jag enkelt hade kunnat speeda igenom både matte-och svenskaboken med rätt motivation, berättar han.
Situationen påverkade i sin tur hans närvaro på lektionerna.
– Jag ville hitta varje anledning till att stanna hemma, säger han.
Men sedan han fått kontakt med det specialinsatta teamet från kommunen har hans syn på skolan förändrats och hans närvaro förbättrats.
– Nu är jag nöjd och ser verkligen fram emot varje tisdag som jag har team-lektioner, säger Rune Broström.