Peter Wäne är 28 år gammal och har jobbat som lokförare i fyra år. Två gånger har han varit med om att någon ställt sig framför tåget.
– Jag kom ihåg när jag ringde till fjärrtågledaren för att larma. Hur jag skakade på rösten när man säger att det är en personpåkörning.
Varje år omkommer runt 100 personer i Sverige av tågpåkörningar. Minst 3 av 4 fall är självmord. Ifjol skedde totalt 15 sådana självmord i Halland, Västra Götaland och Värmland. Nu satsar Trafikverket 1,5 miljarder på att höja säkerheten och minska antalet som dör varje år på spåren.
– Vi har ett halveringsmål och vi ska minska antalet döda på järnvägssidan med cirka 50 personer till 2020, säger Alice Dahlstrand, Trafikverket
Mer övervakning
Insatserna görs främst nära tätorter och stationer, alltså platser som generellt sett är särskilt utsatta. Bland annat sätts det upp stängsel, som här vid Apelviken i Varberg.
På sikt handlar det också om mer kameraövervakning.
– Så att man kan uppåtäcka människor som är obehöriga och i spårområdena, säger Alice Dahlstrand.
Jan Beskow är professor i psykatri, med lång erfarenhet i arbetet med att förhindra självmord. Han ser positivt på trafikverkets åtgärder, som stängslet i Varberg.
Felaktig uppfattning
– Det är en mycket bra åtgärd. Det finns väldigt gedigen forskning som visar att tillgången på självmordsmedel, hur lätt det är att göra självmord, spelar stor roll för om man gör självmord eller inte.
Jan Beskow säger också att det finns en felaktig uppfattning att om man hindrar ett självmordsförsök så gör personen bara om det. Men forskning visar att 90 procent inte gör ett nytt försök. Det är alltså bara en vanföreställning att man inte kan hindra folk från självmord enligt professorn.