Nu är det dags för tidernas första Mello i Halmstad. Staden har laddat upp inför festen – och förväntningarna är höga.
– Jag har satsat ganska mycket hela februari. Vi har haft en tävling och jobbat på stämningen i butiken, säger Sara Gustavsson, butiksägare i Halmstad centrum.
Att det finns förhoppningar på att musikevenemanget ska ge ringar på vattnet i form av ökad handel bekräftas av Sanna Westerberg, centrumledare för Halmstad city.
– Vi hoppas att det ska ge besökare in till centrum, säger hon.
Kan det här ge extra klirr i kassan?
– Det är svårt att veta, men det hoppas vi ju, säger Sanna Westerberg.
Destination Halmstad har satsat 800 000 kronor för att få festivalen till staden. Den största delen av summan har gått till att få använda Melodifestivalens varumärke.
Vad kan det ge Halmstad?
– Vi kommer inte göra någon mätning den här gången, men om man försiktigt räknar alla som är här i melodifestivalfamiljen. Så är de i runda 270 personer som bor på hotell, äter, åker taxi och annat. Med besökarna på det blir det en effekt, säger Ann Johansson, chef för Halmstad convention bureau på Destination Halmstad.
”Det har potential”
På Stockholms universitet pågår ett forskningsprojekt på vad stora evenemang kan ge tillbaka till en värdstad.
– Det har potential att ge många positiva värden ur en sådan här investering, säger Christoffer Laurell, som leder forskningen och är doktor i ekonomi på Stockholms universitet.
– Det kan röra turism och besöksnäring men också kommunens varumärke långsiktigt. Men det gäller att ha en väl utarbetad plan.
Läs också: Melodifestivalen ”ger inte mycket” för alla värdkommuner
Har ni någon konkret målsättning?
– Inte i kronor. Men det ska vara roligt och ge affärer. Det är många som har Halmstad på sina läppar nu, säger Ann Johansson.