Hör Magnus Tideman, särskild utredare för regeringen, förklara varför han tror på förslaget i klippet ovan.
Skolverket brister i sin kunskap om vilket stöd elever med funktionsnedsättning behöver i skolan, menar regeringsutredaren Magnus Tideman.
Efter uppdrag från regeringen har han nu utrett frågan och föreslår bland annat en regelbunden kartläggning för att öka kunskapen.
Samla information – utan att kränka integritet
Sverige har i dag ingen samlad information om funktionsnedsatta elever på nationell nivå. Vilken typ av stöd som erbjuds och hur eleven presterar kunskapsmässigt och socialt är information som ofta stannar på skolan.
Magnus Tideman är professor i socialt arbete med inriktning funktionshinder vid Högskolan i Halmstad. Han menar att det finns stora fördelar med att samla informationen nationellt för myndigheter att analysera, utan att kränka integriteten.
Kan nyttjas vid besparingar i skolan
SVT Nyheter Halland har tidigare rapporterat om stora besparingar i flera kommuner. Enligt Magnus Tideman kan detta få stor påverkan på elever som behöver extra stöd.
– Med ett sådant här system som vi förslår kommer det bli lättare att kunna se effekterna av hur mycket resurser som skolorna har. Så det kommer förhoppningsvis leda till en ökad medvetenhet om behovet av att satsa resurser på elever med funktionsnedsättning.