SVT Nyheter Halland har tidigare berättat om att Varbergstunneln blir en miljard kronor dyrare än beräknat. Enligt Trafikverket kommer bygget gå på runt 3,9 miljarder kronor.
Nu kommer nästa bakslag. Byggstarten av dubbelspåret ser ut att försenas ett halvår.
– Vi har planerat att byggstarta projektet under 2019. Nu tror vi att det kommer att bli till sommaren 2019 men vi planerar för att den kommer att vara klar 2024, säger Andreas Gustafsson, projektledare för Varbergstunneln vid Trafikverket till Hallands Nyheter.
Ny transportplan på gång
En del av förseningen ska enligt HN:s rapportering bero på en extra utredning om det fanns möjligheter att hålla nere kostnaderna. Detta ska dock ha misslyckats så nu skickas järnvägsplanen in som den är.
Samtidigt står det nu klart att regeringen gett Trafikverket uppdraget att ta fram en ny nationell transportplan för 2018-2029 men om Varbergstunneln finns med i den är ännu oklart.
– Jag räknar med att Varbergstunneln finns med eftersom vi finns med i den nuvarande planen, säger Andreas Gustafsson till HN.
Järnvägsplan
I järnvägsplanen presenteras den valda lösningen för dubbelspår på sträckan Varberg-Hamra. Syftet är att i detalj klargöra hur mycket mark som behöver tas i anspråk och hur projektet är tänkt att genomföras. Järnvägsplanen innehåller även den miljökonsekvensbeskrivning (MKB) som godkändes av Länsstyrelsen Hallands län i september 2015.
Källa: Trafikverket