Carl Fredrik Graf (M) och Elisabet Babic (M). Foto: SVT/Laholms kommun

Varför går inte tåget? – företagare i öppet brev till kommunerna

Uppdaterad
Publicerad

Ett 100-tal företag i Markaryd riktar nu kritik mot Halmstads och Laholms kommun. Bristen på tågtrafik mellan de halländska kommunerna och Markaryd gör livet besvärligt för pendlande företagare.

Det är i ett öppet brev som publicerades i Hallandsposten under lördagen som Tillväxt Markaryd AB:s drygt 110 medlemsföretag riktar kritik mot kommunerna.

”Vi önskar tågtrafik varannan timme och förstår inte varför Laholms och Halmstads kommunledningar hela tiden förhalar öppnande av en miljövänlig tågförbindelse mellan Halmstad och Markaryd”, står det i brevet.

Markarydsbanan

Företagarna ifrågasätter varför politikerna inte sett till att starta upp tågtrafiken på Markarydsbanan med avgångar varannan timme – samt bygga ut antalet turer med stopp i Knäred och Veinge.

Enligt brevet får resenärerna i dagsläget åka omvägen via Lund, vilket förlänger restiden med 1-2 timmar.

”Vi jobbar på det”

Carl Fredrik Graf (M), kommunstyrelsens ordförande i Halmstad, förstår kritiken som riktas mot politikerna i det öppna brevet. Enligt honom har Halmstads kommun ambitionen att få igång tågtrafiken på Markarydsbanan – men det kan ta tid.

– Halmstad är intresserade av trafik på Markarydsbanan och vi jobbar på det, säger han.

Även Elisabet Babic (M), kommunstyrelsens ordförande i Laholm är positivt inställd till Markarydsbanan.

– Laholm har jobbat stenhårt med denna frågan länge. Men man ska komma ihåg att tågtrafiken i grunden inte är ett kommunalt ansvar, däremot måste vi presentera lösningar, säger hon.

Enligt de båda politikerna är det främst två saker som behöver falla på plats innan man kan få igång trafiken på Markarydsbanan – ett mötesspår i Knäred och en anpassning av Halmstad C.

– Man behöver helt enkelt bygga ut Halmstad C med fler spår och bredare peronger för att det ska fungera, säger Carl Fredrik Graf.

Krävs beslut från regeringen

En sådan utredning genomförs just nu av Trafikverket och förväntas vara klar i början av nästa år. Tidigare har liknande utredningar pekat på att bangården i Halmstad behöver byggas ut för att kunna ta emot fler tåg, och för det krävs det beslut från regeringen.

– Jag förstår att det finns en iver att få igång det här. Men vårt mål är att trafiken ska bli så robust och pålitligt som möjligt, säger Carl Fredrik Graf.

Enligt det öppna brevet i lokaltidningen rör det sig om ett 500-tal medarbetare på företag och industrier i Markaryd som idag bor i Laholm och Halmstad, och som är i behov av en väl fungerande tågtrafik för att kunna ta sig till sina arbetsplatser i Markaryd.

Under måndagen kommer Elisabet Babic och Carl Fredrik Graf skriftligt svara på det öppna brevet.

Hållplatser i Knäred och Veinge planeras att byggas om persontrafik ska bli verklighet på Markarydsbanan. Foto: SVT Grafik

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Markarydsbanan

Mer i ämnet