Det kanske inte hör till vanligheten att just bråk uppstår. Men två lokala matbutiker i centrala Helsingborg har just fått hantera den typen av situation den senaste tiden.
– Vi hade en situation där en kvinna slog till en annan kund med en purjolök, säger Tobias Nordén, butikschef.
Vad hände då?
– De backade ju i alla fall, säger han.
”Det händer att jag blir irriterad”
Det är inte alla butiker som upplever att det är ett problem. I en rundringning till flera butiker så vittnar ändå de flesta om sansade samtal mellan kunderna om avstånden inte hålls.
Sofia Morell, butikschef på en lokala matbutik, menar att det blivit bättre med tiden och att verbala situationer ändå är rätt ovanligt.
– Men mina medarbetare i kassan får ibland gå in och lugna ner och säga: ”Nu håller vi avstånd”. Då blir allt bra, säger hon.
Kunden Gertrud Persson reagerar ibland på folk som kommer nära.
– Det händer att jag blir irriterad, säger hon.
Vad säger du till dem?
– Jag säger ingenting, jag muttrar för mig själv – fast jag borde ju säga till egentligen, säger Gertrud Persson.