Fjärdeklassarna Abdul Rehman Atif och Simohammed Mahout rälnar matte på Pilängsskolan.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Fjärdeklassarna Abdul Rehman Atif och Simohammed Mahout har varit med från början med den nya matteundervisningen som höjt resultatet betydligt på Pilängskolan. Hör dem berätta i klippet ovan. Foto: Simon Melin/SVT

Eleverna ligger i topp – lär sig matte med ny metod utan mattebok

Publicerad

Allt fler tredjeklassare i Landskrona kommun klarar de nationella proven i matematik. I drygt fem år har en ny undervisningsmetod testats på tre skolor framgångsrikt. Nu ska modellen, där man lär sig matte utan skolbok, spridas till fler.

Tre skolor i Landskrona har testat den nya undervisningmetoden sedan förskoleklass. Nu har eleverna blivit så pass gamla att de innan sommarlovet skrev nationella proven i matematik i årskurs tre. Och det gjorde de med dunder och brak.

– Vi här på Pilängskolan har haft väldigt fina resultat. Genomsnitt för eleverna som klarade nationella proven i matematik i årskurs tre var sex av tio men här på Pilängskolan klarade nio av tio de nationella proven, säger Elise Pettersson, förstelärare på Pilängskolan.

Lika bra betyg fick eleverna på Glumslövs skola och på Uranienborgs skola, vilket gör att de ligger i topp både i kommunen och nationellt.

– Vi ville att det skulle bygga på frivillighet men det är faktiskt så att de flesta skolor jobbar enligt den här modellen. Men inte lika länge som våra pilotskolor. Vi hoppas att alla skolor framöver ska vilja arbeta med den här modellen, säger Fredric Hagström, kvalitetsutvecklare i Landskrona kommun.

Tänka, resonera och räkna

70 elever har under fyra läsår fått testa den nya matematikundervisningen, Tänka, resonera och räkna (TRR), som bygger på forskning som Nationellt Centrum för Matematikutbildning tagit fram tillsammans med fyra test-kommuner.

– Skillnaden är att det verkligen är elevens lärande som är i fokus. Undervisningen fokuserar på de utmaningar som vi haft med i matematiken, exempelvis problemlösningsförmågan, resonemanget och kommunikationen, säger Fredric Hagström.

Om det nu är så bra, varför är det inte obligatoriskt för alla skolor att införa undervisningsmetoden?

– Det kräver mycket av varje enskild lärare. Det gäller att vara förberedd, erfaren och att man tror på detta. Annars är TRR något som blir för mycket belastning både för eleverna och lärarna i klassrummen, säger Elise Pettersson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.