Det är vårdgivaren som avgör om en händelse ska anmälas enligt lex Maria eller inte. Efter kaoset inom hemtjänsten har anmälningar om missar strömmat in till den medicinskt ansvarig sköterskan i en sällan tidigare skådat omfattning.
Under den senaste tvåårsperioden har IVO bara haft två sådana anmälningar från Perstorp att behandla: En anmälan om fem missade tabletter från 2014. Och ett enda ärende där en kvinna inte fick tillräckligt med tillsyn från hemtjänsten:
Hittade mamman apatisk
Kvinnan hade i flera år haft hjälp av hemtjänsten på grund av sjukdom. Efter ett fall på våren som orsakade en fraktur blev hon beviljad fler insatser av hemtjänsten med besök sju gånger per dag.
Det var värmebölja och vid lunchtid på söndagen den 5 juli 2015 kom kvinnans dotter på besök. Då hittade hon sin mamma sittande vid köksbordet, apatisk. Middagen stod orörd tillsammans med fyra glas med varierande mängd vätska i. Hon började yra och prata osammanhängande, och dottern larmade hemtjänsten. Sjuksköterskan som anlände konstaterade att kvinnan hade feber och tillkallade ambulans. Men under väntetiden lyckades dottern få sin mamma att dricka och ta sina värktabletter, hon piggnade till – så när ambulanspersonalen kom bedömde de att hon kunde stanna kvar hemma med extra tillsyn.
Situationen upprepades
Dottern var orolig och påtalade detta för kommunens sjuksköterska. Kvällen därpå åkte hon hem till sin mamma efter jobbet – och hittade henne samma skick som dagen innan, apatisk och förvirrad. Då ringde hon 112. Ambulanspersonalen bedömde att hon fått lunginflammation och att hon var uttorkad, och hon blev inlagd på sjukhuset i Kristianstad.
Dottern berättar att sjukhuspersonalen sa att hennes mamma kom in i sista stund.
– Hon hade inte levt i dag om jag inte kommit dit och skickat henne till sjukhuset, berättar dottern som efter händelsen kontaktade kommunen.
Litar inte på hemtjänsten
Efter händelsen krävde hon, och fick, en korttidsplats till sin mamma. Hon vågar inte längre lita på hemtjänsten. När hennes mamma hamnat på sjukhus gick hon igenom hennes lägenhet. Gamla blöjor hade inte slängts, nedkissade sängkläder låg på golvet, hemtjänstens insatslistor var full av felaktigheter. Hon konstaterade också att hela 18 olika personer utfört insatser hos hennes mamma mellan lördagen och måndagen.
– Hur kan hela systemet blivit så snett? undrar hon.
Efter att hon slagit larm gjorde kommunen själv en anmälan enligt lex Maria. I den egna utredningen kom man fram till att det funnits ”brister i kommunikation och dokumentation samt brister i följsamhet till befintliga rutiner” i samband med kvinnans insjuknande.
Många vågar inte anmäla
Anmälningsblanketten har en ruta där kommunen ska beskriva händelser av liknande art som inträffat i verksamheten tidigare. Där står det ”Inga”.
För dottern var det en självklarhet att anmäla händelsen till kommunen.
– Jag har kivats mycket med kommunen om min mamma, men många har inga anhöriga som kan slåss och orkar inte själva anmäla.
– Det vore bra om fler vågar anmäla. Min mamma ville inte själv, hon var rädd för att stöta sig med dem och att det skulle bli värre.
Fakta: Lex Maria
Enligt lex Maria ska en vårdgivare anmäla händelser som medfört eller kunnat medföra en allvarlig vårdskada. Anmälan görs till Inspektionen för vård och omsorg och vårdgivaren är skyldig att utreda händelsen.
Lex Sarah
Enligt lex Sarah ska personal rapportera till sin arbetsgivare om de påträffar missförhållanden inom vård och omsorg. Den som bedriver verksamheten ska utreda anmälan och se till att det rapporterande missförhållandet utan dröjsmål rättas till. Om missförhållandet bedöms som allvarligt ska det anmälas vidare till Inspektionen för vård och omsorg.
Klagomål
Enskilda personer kan inte göra lex-anmälningar. Klagomål anmäls i första hand till vårdgivaren. I den kommunala äldreonsorgen, vänd dig till medicinskt ansvarig sjuksköterska.
Källa: Inspektionen för vård och omsorg