Emma Håkansson skrattar gott när SVT Nyheter Helsingborg visar henne några scener ur Hans Alfredsons film om Helsingborg – ”Resan till södern”.
Sedan berömmer hon arbetet:
– Den är nytänkande för att vara gjord i mitten av 1970-talet, just det här att använda en kändis för att marknadsföra en plats, säger hon.
Emma Håkansson gör tummen upp för filmen.
– Den är väldigt fin, den visar verkligen upp det som Helsingborg har att erbjuda. Hans Alfredson visar de stora, viktiga platserna som Kärnan, Mariakyrkan och Sofiero och det är fortfarande våra ”storsäljare”.
Rappare filmer idag
Men dagens marknadsföring av Helsingborg skiljer sig från 1970-talets. I dag hade man inte producerats en halvtimmes reklamfilm.
– Det hade blivit alldeles för dyrt. Vi gör också filmer idag, men bara snuttar. Annars slår man inte igenom mediabruset. Det är rappare med snabbare klipp och vi sprider dem framför allt via sociala medier, berättar Emma Håkansson.
”Hade lyft fram livskvalitet”
Dessutom handlar det ofta om att få andra att berätta om Helsingborg. Bloggare, resebranschen och helt vanliga turister som delar med sig på just sociala medier.
Men om Emma Håkansson skulle göra en längre film hade hon velat tillföra något nytt.
– Jag hade också valt att lyfta fram livet i Helsingborg, livskvalitet, atmosfären och vilka fantastiska människor som bor här, säger Emma Håkansson.