Förr brukade polisen stå på samma plats under en dag och testa många förare. Nu är arbetsmetoden att göra korta 20 minuters kontroller på sporadiska platser.
– Tanken är att allmänheten ska känna att vi kan finnas överallt och närsomhelst, säger Farid Umeflod.
Färre kontrolleras
Men det innebär att antalet blåstester har gått ner då det är upp till poliserna i yttre tjänst att avgöra när kontroller ska göras. Vilket då sker på bekostnad av annat arbete.
Samtidigt visar siffror från Trafikstyrelsen att det i Sverige inträffade 325 dödsolyckor 2018. Det är 81 personer mer än året innan.
– Jag kan inte se en koppling annat än att det är viktigt att vi finns ute i trafiken och tar utandingsprov, säger Farid Umeflod.
Polisen vill bli bättre
Farid Umeflod är självkritisk till varför färre blåstestas och pekar på att det inte längre finns någon riktig trafikpolisorganisation.
– Inför 2019 ska vi göra en nystart och nytag med trafiksäkerhetsarbetet med bättre styrning och ledning.