Foto: SVT/Natalie Medic

Fler dör i trafiken men polisen alkotestar färre

Uppdaterad
Publicerad

Siffror från förra året visar en ökning av dödsolyckor i trafiken i Sverige. Polisen har sedan en tid tillbaka ny arbetsmetod för blåstester med syfte att avskräcka onyktert körande. Men allt färre kontrolleras och Helsingborg är inget undantag.

Förr brukade polisen stå på samma plats under en dag och testa många förare. Nu är arbetsmetoden att göra korta 20 minuters kontroller på sporadiska platser.

– Tanken är att allmänheten ska känna att vi kan finnas överallt och närsomhelst, säger Farid Umeflod.

Färre kontrolleras

Men det innebär att antalet blåstester har gått ner då det är upp till poliserna i yttre tjänst att avgöra när kontroller ska göras. Vilket då sker på bekostnad av annat arbete.

Samtidigt visar siffror från Trafikstyrelsen att det i Sverige inträffade 325 dödsolyckor 2018. Det är 81 personer mer än året innan.

2017 var runt en tredjedel av dödsolyckorna alkohol- eller drogrelaterade. Foto: SVT Grafik

– Jag kan inte se en koppling annat än att det är viktigt att vi finns ute i trafiken och tar utandingsprov, säger Farid Umeflod.

Polisen vill bli bättre

Farid Umeflod är självkritisk till varför färre blåstestas och pekar på att det inte längre finns någon riktig trafikpolisorganisation.

– Inför 2019 ska vi göra en nystart och nytag med trafiksäkerhetsarbetet med bättre styrning och ledning.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.