Tuva Pendse Elmström, fyra år på Vindögatans förskola i Rydebäck Helsingborg lärde sig läsa för ett halvår sedan mycket tack vare metoden praxisalfabetet.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Att läsa är kul och inte svårt. Det tycker Tuva Pendse Elmström, fyra år, som lärde sig läsa på förskolan för ett halvår sedan. Foto: SVT/Cecilia Jönsson Silfversparre

Läskunskapen kryper ner i åldrarna på förskolan i Rydebäck: ”De har knäckt koden”

Uppdaterad
Publicerad

Barnen på Vindögatans förskola har fått större intresse för läsning och lär sig läsa tidigare. Detta tack vare ett särskilt material som kallas praxisalfabetet.

Inne i lekrummet på Vindögatans förskola börjar barnen dagen att gå igenom dagens namnsdag. Förskolläraren Sandra Wennerberg stavar Sofia på tavlan och barnen ljudar namnet högt i kör. ”Sss” som en orm och ”o o o” som en fisk.

Det är det som är kärnan i metoden som från början utvecklats till barn med språksvårigheter – att fokusera på bokstävernas ljud.

Barnen knäckte läskoden

  – Vi blev introducerade till praxisalfabetet av en slump och vi såg att alla barn blev väldigt intresserade av det och till slut hade de även knäckt läskoden, säger Sandra Wennerberg.

I två år har de jobbat med praxisalfabetet på förskolan och nu läser många av förskolebarnen på eget initiativ när de får tillfälle.

Nu lär sig barnen praxisalfabetet, kommer de stöta på svårigheter när de kommer upp i förskoleklass och de jobbar med ”vanliga” alfabetet?

  – Nej, inte vad vi har märkt. De får jobba med vanliga alfabetet med, säger Sandra Wennerberg.

Hör mer om förskolan där barnen lär sig tidigt läsa i videon ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.