Inne i lekrummet på Vindögatans förskola börjar barnen dagen att gå igenom dagens namnsdag. Förskolläraren Sandra Wennerberg stavar Sofia på tavlan och barnen ljudar namnet högt i kör. ”Sss” som en orm och ”o o o” som en fisk.
Det är det som är kärnan i metoden som från början utvecklats till barn med språksvårigheter – att fokusera på bokstävernas ljud.
Barnen knäckte läskoden
– Vi blev introducerade till praxisalfabetet av en slump och vi såg att alla barn blev väldigt intresserade av det och till slut hade de även knäckt läskoden, säger Sandra Wennerberg.
I två år har de jobbat med praxisalfabetet på förskolan och nu läser många av förskolebarnen på eget initiativ när de får tillfälle.
Nu lär sig barnen praxisalfabetet, kommer de stöta på svårigheter när de kommer upp i förskoleklass och de jobbar med ”vanliga” alfabetet?
– Nej, inte vad vi har märkt. De får jobba med vanliga alfabetet med, säger Sandra Wennerberg.
Hör mer om förskolan där barnen lär sig tidigt läsa i videon ovan.