Slag i slag har flera stora butikskedjor lämnat centrala Helsingborg.
I ett mejl till SVT skriver Laura Mendez Blanco på H&M:s kommunikationsavdelning så här om beslutet att stänga butiken på Kullagatan.
”Vi på H&M ser ständigt över vår butiksportfölj för att avgöra var och i vilka kanaler vi ska befinna oss i för våra kunder. Vad gäller butiken på Kullagatan i Helsingborg, så har vi dessvärre inte kunnat nå en överenskommelse för att fortsatt kunna hyra lokalen.”
Förändrat handelsmönster
Hon pekar även på konsumenternas förändrade handelsmönster som en förklaring bakom stängningen:
”Vi ser en stor förändring i våra kundströmmar och i våra kunders shoppingvanor, och vi utvecklar oss därför löpande för att kunna erbjuda våra kunder den bästa möjliga shoppingupplevelsen.”
Oro för snöbollseffekt
Emma Håkansson, tf vd för Helsingborgs city, är oroad för att det senaste beskedet riskerar att få negativa effekter för den övriga handeln i city.
– H&M är en stor butik som lockar ett stort kunderlag, medan de mindre butikerna kan vara mer nischade. Så det är en stor och viktig etablering som försvinner. När tongivande aktörer lämnar så finns det visst risk att andra gör det också, säger hon.
Lösningar då?
– Det här är inte ett enmansjobb. Vi måste jobba tillsammans: cityföreningen, fastighetsägare och kommunen. Det handlar om vad vi gör med våra offentliga miljöer, utbudsmixen och vad man gör med lediga ytor, säger Emma Håkansson.
Kommunikationsavdelningen vid H&M ger inga svar på SVT:s fråga om vad som kommer att hända med personalen i butiken i centrala Helsingborg.