För att undvika tullkontroller vid exempelvis Öresundsbron eller vid färjetrafiken mellan Helsingborg och Helsingör väljer narkotikasmugglare allt oftare alternativa vägar.
– Vi har sett tendenser till ökad narkotikasmuggling via handelssjöfarten till sjöss, främst genom vissa stora beslag i Danmark, Sverige och Europa, säger Patrik Lindén, tillförordnad stationschef för Kustbevakningen i Malmö.
Gemensam operation
I veckan fick SVT Nyheter Helsingborg följa med Kustbevakningen ut på en tur i sundet mellan Helsingborg och Helsingör.
– Narkotikasmuggling här över Öresund är intressant just med tanke på närheten till Danmark. Transporten med fritidsbåt är väldigt kort och det tar mellan 10 och 20 minuter att ta sig över från Danmark till Sverige, säger Patrik Lindén.
I en gemensam operation, kallad tumlaren, har nu Kustbevakningen och Tullverket därför ökat sin bevakning i småbåtshamnar och till sjöss.
– Våra underrättelser jobbar tillsammans där man kartlägger och försöker hitta de fartygen som är intressanta så vi kan genomföra riktade kontroller mot dem, säger Patrik Lindén.
Misstag har avslöjat kriminella
Bland annat samarbetade myndigheterna när cirka 70 kilo kokain flöt i land i Nyhamnsläge förra året – efter ett misslyckat försök att föra in drogerna med en mindre motorbåt. Planen var att hämta kokainet vid en boj ute i sundet, men knarket hade lossnat.
Där dömdes två män till flera års fängelse för försök till synnerligen grovt narkotikabrott.
– De saker vi än så länge träffat på har varit vissa misstag av de kriminella och vi skrapar på toppen av ett isberg. Vi har inte riktigt koll på vad som finns under vattenytan och därför startade vi det här projektet, så vi kan kartlägga det bättre, säger Patrik Lindén.