Perceptionsanalytikern Osama Abbas har tidigare använt tekniken inom fotbollsvärlden, men för några år sedan fick han idén att dessutom prova den på Elinebergsskolan, där han själv arbetar som mattelärare.
Sedan dess har man provat glasögonen, som samlar in data om vart ögonen tittar, på elever från flera skolor.
– Vi kan se att eleverna med högre betyg har varit väldigt effektiva i sitt informationssökande. När de får en uppgift vet de ganska snabbt vad de ska kolla efter, berättar Osama Abbas.
Ger eleverna nya strategier
Projektet har fortsatt att utvecklas, och i höstas inleddes även ett forskningssamarbete med Stockholms universitet.
På Elinebergsskolan har resultaten kunnat användas för att stärka elevernas problemlösningsförmåga.
– De kollar till exempel på grafer och figurer på ett helt annat sätt, när de använder sina visuella strategier som de fått under projektets gång, säger Osama Abbas.
Målet är även att lärarna lättare ska kunna nå ut till eleverna och möta deras behov, samt att klassrummen ska vara uppbyggda på ett mer effektivt sätt.
”Har hjälpt mig mycket”
En elev som har varit med i projektet är niondeklassaren Nicolin Bossen, som har fått ha på sig glasögonen vid flera tillfällen under sin högstadietid.
– Det har hjälpt mig mycket, eftersom jag inte hade jättehöga betyg i matte. Det känns som att jag har förbättrats med tidens gång, säger hon.
Hör Nicolin berätta mer om sin utveckling i klippet ovan.