– Fördelen med detta är att bullernivåerna kommer gå ner i hamnen och utsläppen blir betydligt mindre. Det är bra både för oss som jobbar i hamnen och för invånarna som bor i stan, säger Nicklas Romell, försäljnings- och marknadschef i Helsingborgs hamn.
Till hösten 2023 kommer två lastbilar samtidigt kunna laddas vid stationerna, som kommer vara vid infarten till hamnområdet med vardera 350 kW laddeffekt.
Kommunala Öresundskraft står för installationen och driften av laddstationerna och de har inför detta fått ett ekonomsikt bidrag från Energimyndigheten.
Höganäs AB testar att köra med ellastbil
Höganäs AB, som är en av Sveriges största utsläppare, testar i ett projekt under fyra år att köra sträckan från Höganäs till Helsingborg med både vanlig lastbil och ellastbil.
– Laddinfrastrukturen som Helsingborgs hamn jobbar med är en viktig del för att få detta att fungera, säger Johan Walther, logistikansvarig vid Höganäs AB.
Ellastbilen kan köra med 74 ton last och genom att köra den kommer Höganäs AB släppa ut 130 ton mindre koldioxidutsläpp per år.
– Den är väldigt tyst och det känns rätt häftigt, det går nästan som ett tåg ibland, säger Tim Bengtsson som är lastbilsförare.
Häng med en tur i ellastbilen och hör mer om hamnens laddstationer i videon ovan.