Skånebanan heter tågsträckan mellan Helsingborg-Hässleholm-Kristianstad.
Och det är på denna sträcka som skyddsorganisationen identifierat 35 incidenter – hot, kränkningar och våld – mot kundvärdarna det senaste året.
Ett av dessa tillbud var misshandeln av Mattias Nasser.
”Fortfarande allvarliga händelser”
Nu har huvudskyddsombuden vänt sig till Arbetsmijlöverket med en begäran enligt 6:6:a. De kräver att 12 avgångar bemannas dubbelt.
– För några år sedan var tågen bemannade med två kundvärdar. Dessa togs bort och i stället infördes mer kamerabevakning och möjligheter att kalla på väktare, säger Ola Brunnström, huvudskyddsombud på Pågatågen.
– Det har inte gjort att våra händelser minskat. Vi har fortfarande väldigt allvarliga händelser, säger Ola Brunnström.
Ska tillkalla polis
Arriva, som kör Pågatågen, delar dock inte skyddsorganisationens bedömning om behovet av dubbelbemanning.
– Vi tror inte att det är lösningen. De flesta tillbud inträffar i samband med biljettkontrollerna, säger Kenny Bungss, trygghetschef på Arriva.
– Därför är det viktigt att personalen vet precis vad de ska agera vid biljettkontroll där problemen ofta uppstår, och om det uppstår en avvikelse – om någon är hotfull eller inte lyssnar – så ska man backa och tillkalla polis eller ordningsresurser.
”Ett samhällsproblem”
Kenny Bungss kallar det ökande antalet tillbud för ett branschproblem:
– Vi ser det i Sverige och hela Europa. Personal på tåg utsätts oftare för kränkningar och våld. Det är ett samhällsproblem som är jätteallvarligt.
Kundvärdarna har tillgång till överfallslarm och möjlighet att bära kroppskameror. Huruvida kamerorna avskräcker resenärer från att angripa personalen finns inga siffror på.
– Det största arbetsmiljöproblem vi har är kränkningar gentemot kvinnliga medarbetare, och där ser vi att kroppskamerorna har en tydlig effekt, säger Kenny Bungss.