Domen mot Qliro slog ned på ett antal påståenden som företaget använt, till exempel: ”sänkt månadskostnad med ett samlat lån”, ”säg hej då till dyra lån”, ”80 000 har redan ansökt”.
Det anses också att det är för påträngande att kontakta en och samma konsument väldigt frekvent med direktmarknadsföring i mejl eller liknande kanaler.
Till exempel hade Qliro kontaktat en kund vid åtta tillfällen inom sju veckor, vilket domstolen menar är för mycket.
– Vi hoppas att branschen uppmärksammar domen och tänker över hur de lägger upp sina marknadsföringskampanjer. Krediter är en produkt det finns risker med, säger Ida Nyström.
Qliro s nya vd: ”Beklagar”
Qliro som redan stoppat den här typen av reklam, kommer inte att överklaga domen.
Hur kommer det sig att ni kontaktade enskilda kunder så frekvent?
– Vår marknadsföring på den tiden som drevs av dåvarande ledning baserades på kundernas aktivitet i tidigare email eller klick på hemsidan vilket då triggade frekvensen på ny marknadsföring. Vi beklagar om någon av våra kunder har uppfattat det som påträngande, säger den nytillträdde vd:n Christoffer Rutgersson.
Skärpt lag – men för få anmäler
Konsumentkreditlagen skärptes 2018 eftersom överskuldsättning är ett stort samhällsproblem och lagstiftaren ville förtydliga företagens ansvar.
– Vi har dock väldigt svårt att se hur företagen sköter sig när det kommer till den marknadsföring som skickas direkt till konsumenter och vi får in väldigt få anmälningar. Jag uppmanar verkligen folk att anmäla och bifoga hur marknadsföringen ser ut, säger Johanna Myrin som är jurist på Konsumentverket.