Ida Nyström, jurist på Konsumentverket.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör Johanna Myrin, jurist på Konsumentverket, kommentera kreditbolagens marknadsföring och reklam. Foto: TT/SVT

Konsumentverket stämmer kreditbolag: Skärpta lagen måste testas

Uppdaterad
Publicerad

I slutet av maj förbjöds kreditföretaget Qliro att använda viss marknadsföring, med hot om vite på en miljon kronor, efter att ha blivit stämda av Konsumentombudsmannen.

– Vi vill se var gränsen för måttfull reklam går, vad som är okej eller inte, säger juristen Ida Nyström på Konsumentverket.

Domen mot Qliro slog ned på ett antal påståenden som företaget använt, till exempel: ”sänkt månadskostnad med ett samlat lån”, ”säg hej då till dyra lån”, ”80 000 har redan ansökt”.

Det anses också att det är för påträngande att kontakta en och samma konsument väldigt frekvent med direktmarknadsföring i mejl eller liknande kanaler.

Skuldberget i Perstorp

Till exempel hade Qliro kontaktat en kund vid åtta tillfällen inom sju veckor, vilket domstolen menar är för mycket.

– Vi hoppas att branschen uppmärksammar domen och tänker över hur de lägger upp sina marknadsföringskampanjer. Krediter är en produkt det finns risker med, säger Ida Nyström.

Qliro s nya vd: ”Beklagar”

Qliro som redan stoppat den här typen av reklam, kommer inte att överklaga domen.

Hur kommer det sig att ni kontaktade enskilda kunder så frekvent?

– Vår marknadsföring på den tiden som drevs av dåvarande ledning baserades på kundernas aktivitet i tidigare email eller klick på hemsidan vilket då triggade frekvensen på ny marknadsföring. Vi beklagar om någon av våra kunder har uppfattat det som påträngande, säger den nytillträdde vd:n Christoffer Rutgersson.

Skärpt lag – men för få anmäler

Konsumentkreditlagen skärptes 2018 eftersom överskuldsättning är ett stort samhällsproblem och lagstiftaren ville förtydliga företagens ansvar.

– Vi har dock väldigt svårt att se hur företagen sköter sig när det kommer till den marknadsföring som skickas direkt till konsumenter och vi får in väldigt få anmälningar. Jag uppmanar verkligen folk att anmäla och bifoga hur marknadsföringen ser ut, säger Johanna Myrin som är jurist på Konsumentverket.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Skuldberget i Perstorp

Mer i ämnet