Hemma hos Bill Lundberg, som numera bor i en husvagn utanför Perstorp, går vi tillsammans igenom hans telefon och räknar ihop antalet sms från kreditgivare den senaste månaden.
”Väcker otäcka minnen”
Det blir totalt tretton meddelanden från fem olika företag. Ett företag skickar förfrågningar vid åtta tillfällen inom loppet av 22 dagar.
– Det är påträngande, jag skulle idag aldrig ta något lån, men det väcker gamla otäcka minnen till liv, berättar Bill Lundberg.
Månad ut och månad in hör låneföretagen av sig. Det har eskalerat efter nyår, menar Bill.
– Men jag raderar sms:en, jag vill inte se dem.
Allt mer uppsökande
2018 skärptes lagstiftningen när det gäller just marknadsföringen av krediter som numera måste vara måttfull. En anledning till att lagen skärptes var att man såg att marknadsföringen blivit allt mer uppsökande och påträngande just genom att samma låneföretag kontaktar enskilda konsumenter vid upprepade tillfällen.
Lagen säger även att företagen måste ta i beaktande vilken typ av kundkrets de kontaktar, men förbjuder dem inte uttryckligen att söka upp dokumenterat överskuldsatta, till exempel personer med pågående skuldsanering.