En man i skyddskläder står i en stor verkstad med kranar och industrimaskiner i bakgrunden till vänster. Till höger syns en futuristisk flotta av fartyg på öppet hav, som transporterar stora vindkraftverkskomponenter.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Under 2025 kommer första seglen monteras och just nu är det främst aktuellt med vindassisterad drift. Men framöver är det även möjligt med handelsfartyg som är helt vinddrivna. Foto: Erik Ragnar Danielsson/SVT och Oceanbird

Lastfartyg ska segla med ny teknologi: ”En revolution”

Publicerad

I Landskrona byggs just nu ett av världens första alternativa framdrivningsmedel för handelsfartyg. Med fasta segel ska de kunna ta sig fram med hjälp av vindkraft, och på så sätt minska koldioxidutsläppen med tusentals ton per år.

I Landskrona färdigställs nu konstruktionen av segel som ska hjälpa stora fartyg att ta sig fram med mindre klimatavtryck.

Det är hårda segel som monteras vertikalt och ska underlätta fartygets framfart när vinden är gynnsam och minska bränsleförbrukningen.

– Vi ser det som en revolution av marinbranschen. Ett vingsegel kan innebära 1200 ton mindre koldioxid per år i utsläpp, säger Jonas Alván, senior product manager på Oceanbird.

I videon: Se tillverkningen av de nya seglen.

Finns svårigheter

Oceanbird är ett av flera företag runt om i världen som utvecklar liknande teknologi, men det är inte utan svårigheter.

– Det kommer vara en ny resa för besättningen ombord. Nu ska de anpassa sig efter vinden istället för att undvika den, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.