Drottninghögsskolan har tidigare fått kritik från Arbetsmiljöverket, bland annat på grund av många anmälda hot- och våldssituationer. Det har även varit problem med låga studieresultat och stor personalomsättning bland lärarna.
Nu pågår ett projekt för att förbättra situationen på skolan. Framför allt så handlar det om att öka elevernas koncentrationsförmåga. I projektet hjärna-pulsglädje har man bland annat bytt ut förmiddagsrasten mot fysiska aktiviteter ledda av en hälsopedagog.
– Vi ser att eleverna har lättare för att koncentrera sig och de lär sig mer. Det kan vi se på måluppfyllelsen, säger försteläraren och projektledaren Mark Siegbahn.
Mindre personalomsättning
Förutom de planerade aktiviteterna så jobbar man också med så kallade brainbreaks där man pausar undervisningen för någon form av fysisk aktivitet i klassrummet. Och det är inte bara skolresultaten som förbättras. Man ser också att skolan har blivit mer attraktiv för lärarna.
– Vi ser i attitydundersökningen att man är nöjdare med sin arbetssituation och vi har en mindre personalomsättning. Dessutom har vi fler behöriga som sökt lärartjänster hos oss, säger biträdande rektor Pia Hallemheim.
Minskade problem med våld
Problemen med hot och våld har också minskat. Under höstterminen 2016 gjordes 56 anmälningar, under motsvarande period 2017 var den siffran nere på sju anmälningar.