Möjligheten att hyra elsparkcyklar kom till Helsingborg i våras och har sedan dess varit fokus för mycket debatt. Bland annat har staden sett en dödsolycka och flera mindre olyckor där elsparkcyklar varit inblandade. Kritik har även riktats mot hur och var elsparkarna parkeras.
Helsingborgs trafikchef sa redan i somras att staden var i samtal med de två aktörerna i Helsingborg – Voi och Lime – för att begränsa elsparkcyklarnas hastighet och parkeringsmöjligheter.
– Vi har haft som målsättning att hitta lösningar som gör att det finns färre problem att klaga på, säger Oscar Grönvall, trafikchef i Helsingborg.
Hastigheten sänks
Nu har staden kommit överens med de två företagen om att sänka hastigheten på elsparkarna på gågator och i stadsparken. Det innebär att man på platserna endast kan köra i 6 km/h till skillnad från 20 km/h som var tidigare maxhastigheten.
– Det är utlanserat och det går redan nu att se via kartan i respektive tjänst vilka lågfartzonerna är, säger Oscar Grönvall.
Kan det komma att bli fler begränsningar framöver?
– Vi kommer följa upp det här med båda företagen och se hur vi kan utveckla det vidare. Men just nu är vi nöjda att ha hastighetsbegränsningar på plats på de punkter vi önskat redan från början.
Liknande begränsningar är på gång även i andra städer, bland annat i Malmö och Göteborg. Då sa presschefen på Voi att man för att öka säkerheten även ska lägga en trafikkurs på webben där man vid godkänt test belönas med billigare hyra av elsparkar.