Godståg. Det är den springande punkt som skiljer Landskronas och Helsingborgs/Helsingörs försllag. HH-tunneln kan inte ta emot godståg. Det kan Landskronas förslag, Europaspåret.
– Det blir inga klimatvinster av den nya förbindelsen om inte godstågen kan välja den vägen, hävdar kommunstyrelsens ordförande Torkild Strandberg.
Hittills har myndigheterna i Sverige och Danmark valt att enbart utreda HH-alternativet.
Nu vill Landskrona att även deras förslag till fast förbindelse tas med i utredningen.
- Staten har efterlyst synpunker. Vi vill att båda förslagen utvärderas och mäts på samma villkor, säger Torkild Strandberg.
Kritisk mot finansiering
På onsdagen meddelade Region Skånes toppolitikerna Carl Johan Sonesson (S) och Henrik Fritzon (S) att regionen är beredd att stötta HH-förbindelsen ekonomiskt.
Torkild Strandberg är kritisk.
- Man kan inte vara så generös med regionens skattepengar som ju behövs till så mycket annat. Det är dessutom olyckligt att de binder sig för ett förslag utan att först klargöra vilka utmaningar och problem som ska lösas, säger han.
Men Carl Johan Sonesson säger att det i slutändan handlar om att ta hem vinsten.
– Om vi inte går in som delägare så kommer den framtida vinsten helt att tillfalla staten.