En kartläggning som SVT publicerade tidigare i veckan visar att utbyggnaden av laddplatser inte hänger med den växande elbilstrenden.
När året är slut kommer det gå cirka 20 bilar per publika ladduttag, vilket riskerar att leda till långa köer vid laddplatserna.
Stor skillnad på laddtillgång
I Helsingborg ser tillgången till allmänna laddplatser för tillfället rätt god ut. Här går det 9,5 publika ladduttag per laddbar bil, vilket kan jämföras med Malmö där motsvarande siffra är 24 bilar per laddbar plats.
I Lund går det 19,5 bilar per laddplats, enligt statistik från Uppladdning.nu och SCB.
Siffrorna avser stationer där alla får ladda – precis som vid en tankstation – utan krav på att bilisten köper andra varor eller tjänster av företaget som tillhandahåller laddplatsen.
– Vi var tidigt ute och byggde fyra publika laddplatser 2016. Från en ganska låg användning har vi sett hur den har accelerat över åren, säger Rickard Nordin, affärsutvecklare på Öresundskraft.
Varannan bil kan kräva kräva laddning 2030
I Helsingborg finns det drygt 400 allmänna ladduttag, varav Öresundskraft äger ett 40-tal.
Nu har det kommunala energibolaget tillfört 18 nya platser på Stortorget och fyra nya snabbladdplatser på Hamntorget. Och fler ska det bli.
Energibolaget räknar med att var fjärde bil kommer att vara laddbar 2025 – och varannan bil 2030.
Även om den större delen av laddningen sker i hemmen och vid arbetsplatser väntas efterfrågan på offentliga laddplatser öka kraftigt.
– Laddplatserna på torgen är första steget ut i en större satsning vi vill göra för att stötta omställningen bort från fossila bränslen. Vi har en femårig plan med målet att tillföra 300 nya ladduttag i Helsingborg de kommande fem åren, säger Rickard Norin.
Oslopiren är en av de platser som kommer att få nya laddstationer.