Den 1 september träder två nya förordningar i kraft. Det meddelade infrastrukturminister Tomas Enroth (S) förra veckan. Besluten innebär att det bara är tillåtet att parkera elsparkcyklarna på specifika parkeringar samt att man bara får köra på cykelbanor.
– Det är en tydlig signal till alla trafikanter. Men vi ser gärna att vi också kunde reglera antalet elsparkcyklar i staden, säger Oscar Grönvall, trafikchef i Helsingborgs stad.
Många olyckor
Elsparkcyklar är högt representerade i olyckor i trafiken. I augusti förra året var det 1 056 personskadeolyckor som rapporterats in i hela landet, enligt Transportstyrelsen.
Det är en markant ökning jämfört med de tidigare åren. 2016 skadades eller omkom 3 personer i Skåne i samband med olyckor med elsparkcyklar. Förra året var motsvarande siffra 339.
Arbetar med nya reglerna
Genom förbuden hoppas man nu minska antalet olyckor och dessutom få bukt med felparkerade elsparkcyklar. Kommunen kommer att ordna särskilda p-platser.
Bolt är ett av de företag som har avtal med Helsingborgs kommun och är verksamma i staden.
– Vi ser inga problem vad gäller förbudet att köra på gångbanor. Bolt har arbetat aktivt bland annat genom att utbilda sina användare i gällande regelverk. Även om elsparkcyklar har framförts på trottoarer så har det egentligen aldrig varit tillåtet att vare sig åka elsparkcykel eller cykla på gångbana, meddelar Alexander Liljeblad Sverigechef för Bolt.