Hittills i år har 328 elsparkcykelolyckor med personskador rapporterats in i Skåne. I Stockholms län var motsvarande siffra 290 och i Västra Götalands län 180. Men Transportstyrelsen menar att man bör vara försiktig med att dra slutsatser.
– Det höga antalet kan bero på att det är fler i Skåne som använder elsparkcykel, att det finns fler elsparkcyklar i omlopp och att det rapporteras in fler olyckor i Skåne, säger Khabat Amin, handläggare vid Transportstyrelsen, till SVT Nyheter Skåne.
I olycksstatistiken blir det tydligt att antalet olyckor, ökade kraftigt 2019 när fordonet etablerades på marknaden. Under 2020 såg Transportstyrelsen ingen större förändring men tror att det funnits problem med rapportering och att det därför finns ett större bortfall under förra året.
Pojkar mest olycksdrabbade
Av statistiken framgår att det är personer i yngre tonåren upp till 34 år som utgör den största delen av de skadade i olyckor med elsparkcykel. Män är något överrepresenterade och står för cirka 60 procent av de skadade i elsparksolyckor. Den största delen av olyckorna var singelolyckor. Flest skadades kvällar och nätter under helgerna och det är framförallt i storstadsregionerna som olyckorna inträffar.
– Den här statistiken visar att den här typen av olyckor ökar och att vi nu har en ny olycksvariant i trafiken. Men det är svårt att dra några andra slutsatser i nuläget, säger Khabat Amin vid Transportstyrelsen.
2016 var det 19 elsparkcykelolyckor med personskador i hela landet. Hittills i år uppgår antalet olyckor i Sverige till 1056.
Tidigare i år träffade vi Malmöbon Lisa Forstenius som blivit påkörd av en elsparkcykel: