Transportstyrelsen har sammanställt olycksutvecklingen från 2016 fram till och med augusti i år för fem fordonstyper, bland annat elsparkcyklar. Olyckorna ökade kraftigt 2019 när elsparkcyklarna kom in på marknaden, å andra sidan var det något färre än 2020 men det bedömer Transportstyrelsen som en eventuell pandemieffekt.
– Majoriteten av olyckorna med elsparkcyklar inträffar i storstäder och sker framför allt på kvällar och nätter under helger. Det beror så klart på att det finns flest elsparkcyklar i större städer, men visar också att elsparkcykeln har blivit ett fordon som används i stadslivet av unga vuxna på ett inte helt trafiksäkert sätt, säger Khabat Amin, statistiker på Transportstyrelsen.
Totalt tre dödsolyckor på fem år
Under 2021, fram till och med augusti, inträffade 299 personskador med elsparkcykel inblandad i Stockholms län. Det kan dock ställas i relation till att elsparkcyklarna används till 60 000 resor dagligen i Stockholms stad, enligt trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).
Cirka 40 procent av inblandade i olyckor med personskador är i åldersgruppen 20-34 år. Män är något överrepresenterade och största delen av olyckorna är singelolyckor. Under de senaste fem åren har tre dödsolyckor där minst en elsparkcykel varit inblandad inträffat, men ingen av dem har skett i Stockholms län. Skåne är värst drabbat i landet med 339 personskador.
Skärpta regler i Stockholm
Stockholms stads grönblå majoritet har beslutat att skärpa reglerna för elsparkcyklar och införa polistillstånd. Bland annat ska antalet halveras, uthyrningsföretagen begränsas från dagens åtta till tre och en hastighetsbegränsning införs på max 15 kilometer i timmen under fredags- och lördagskvällar.
Så här lät det när Daniel Helldén svarade på SVT:s frågor om de skärpta kraven:
Personskadeolyckor med elsparkcyklar i Stockholms län
2016: 1
2017: 3
2018: 8
2019: 297
2020: 270
2021: 299
Källa: Transportstyrelsen