Idag har åtta bolag elsparkcyklar på Stockholms stads gator, men efter årskiftet ska de bara vara tre. Staden ska välja ut de tre bolag som skött sig bäst och haft högst beläggning.
– Det är viktigt att hålla i minnet att elsparkcyklar är en viktig del i att skapa morgondagens hållbara städer och att de är här för att stanna, säger Alexander Liljeblad, chef för Bolts elsparkcykeluthyrning i Sverige.
– Men Bolt anser – och har alltid ansett – att elsparkcyklar inte ska tillåtas bli ett hinder i stadsbilden. Därför behöver städer och operatörer tillsammans hitta långsiktiga lösningar på de problem som kan uppstå på vägen. Det är så Bolt tolkar Stockholms initiativ, vilket Bolt i grunden därmed är positiva till.
”Sämre konkurrens”
Däremot uppskattar inte Bolt att antalet uthyrningsföretag begränsas från dagens åtta till tre, som de tror göra att konkurrensen blir sämre.
Bolaget Voi som var först i Sverige har en annan syn.
– Att sätta ett tak på antalet operatörer är något som flera andra städer runtomi Europa tidigare har gjort. Det skapar goda förhållanden för konkurrens och gynnar utvecklingen av delad mikromobilitet med en bibehållen balanserad stadsmiljö, skriver Eric André, Sverigechef på Voi i ett mejl till SVT.
Eric André skriver också att de hoppas på att få fortsätta nästa år.
- Stockholm är Vois hemstad där vår resa inleddes för drygt tre år sedan. Vi är villiga att fortsätta investera i och arbeta outtröttligt för att hitta lösningarsom skapar en säker och hållbar mobilitetstjänst som ökar tillgången på bilfritt resande i Stockholm och andra städer, säger Eric André.