Nu ska hälften av alla sparkcyklar bort: Se listan över alla nya krav

Uppdaterad
Publicerad

Antalet elsparkcyklar halveras i Stockholms stad och endast tre bolag får tillstånd att bedriva verksamheten efter årsskiftet.

Huvudskälet är att det under det senaste året har varit på tok för många elsparkcyklar i staden och kaosartat på vissa gator, enligt trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

Stockholms stads grönblå majoritet beslutar på måndag att införa krav på polistillstånd för elsparkcyklar. Det här blir skillnaden:

• Antalet elsparkcyklar minskar från dagens 23 000 till 12 000 vid årsskiftet.

Elsparkcyklar i Stockholm

• Antalet uthyrningsföretag begränsas från dagens åtta till tre.

• Inget bolag får ha fler än 4 000 elsparkcyklar.

• Det blir en hastighetsbegränsning på max 15 kilometer i timmen under fredags- och lördagskvällar från klockan 22.

• Elsparkcyklar måste tas bort från trottoarer inom två timmar.

Avgift införs

I samband med regleringen införs också en avgift på 1 400 kronor per elsparkcykel, vilket Helldén hoppas ska leda till att bolagen tar hand om cyklarna bättre.

Elsparkcyklarna används till 60 000 resor dagligen i Stockholm så det finns ett behov, säger Helldén och menar att de nya reglerna inte syftar till att få bort dem.

Fler tvingande regler

• Det blir också flera tvingande regler efter årsskiftet som ställer krav på bolagen.

• Bolagens kundtjänst ska kunna svara på svenska.

• Sparkcyklarna ska ha stöd som är tillräckligt stabila så att elsparkcyklarna inte välter.

• Användare ska fotografera cykeln när de ställer ifrån sig den.

• Sparkcyklarna ska tas upp från vatten.

• Man får inte får parkera närmare än tio meter från entré till tunnelbanan.

Elsparkcyklar

Transportstyrelsen har utrett frågan i tre etapper och efter att utredningen blev klar i mars sattes arbetet igång med att ta fram reglerna, förklarar Helldén, som tillägger att de jobbat med frågan och efterfrågat lagändringar redan 2019.

De nya begränsningarna träder i kraft 1 januari 2022.

Tidigare i år ställde sig trafiknämnden i Stockholm bakom förslaget att införa polistillstånd för uthyrning av elsparkcyklar. Samtliga verksamma åtta bolag har lämnat in ansökningar för fortsatt verksamhet.

Efter att Stockholms kommunfullmäktige tar beslutet om de nya regleringarna på måndag ska trafikkontoret ha en dialog med polisen, som är den instans som ger tillstånden. I nästa steg prövas de av länsstyrelsen.

Inom de närmaste veckorna ska bedömningen om vilka tre bolag som får tillstånd att bedriva verksamheten göras, vilket baseras på hur väl verksamheterna har skötts.

Tillstånden beviljas i sex månader initialt och om bolagen inte sköter sig kan tillstånden komma att dras in.

Beroende på hur det fungerar kan justeringar komma att införas gällande krav, antalet elsparkcyklar eller bolag från den 1 juli nästa år.

I september omkom en man i 80-årsåldern i Västerås sedan han cyklat in i en elsparkcykel.

(TT)

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Elsparkcyklar i Stockholm

Mer i ämnet